Fakta & Historik

Fakta:

• Bildades 1982.

• Är en av Sveriges största bordtennisklubbar.

• Totalt ca ett tiotal tränare.

• Har vunnit utmärkelsen
    'Stockholms Bästa Ungdomsklubb' sex gånger mellan 95-99.

• Arrangerar varje år flera stora nationella tävlingar.

•  Har verksamhet varje kväll i veckan i två bordtennishallar:

• Skrubbahallen, Skrubba (vår egen hall vid sjön Drevviken)

• Bollmorahallen (vid Tyresö centrum)

Historik:

I Tyresö kommun finns fina anor inom bordtennisen.
Redan på 40-talet fanns det en väl fungerande klubbverksamhet i Gamla Tyresö.
I nuvarande Tyresö Bygdegård var som mest ca 40 medlemmar med i en förening som faktiskt också hette Tyresö Bordtennisklubb. De deltog med både herrar och damer i seriespel. Av olika anledningar upphörde de med sin verksamhet 1953.

På 50- och 60-talet hade Hanvikens SK en framgångsrik bordtennissektion med bl.a. 2 allsvenska säsonger bakom sig. Av ekonomiska skäl och dåliga träningsförhållanden lades dock den sektionen ned.

Omkring 1970 startade Tyresö IF en bordtennissektion, som bäst var uppe i division 5 (dagens div.4). Deras årliga Tyresömästerskap i Bollmorahallen i mitten av 70-talet var en trevlig tillställning, som lockade många deltagare. Omkring 76/77 dog verksamheten ut p.g.a. ledarbrist.

Boo KFUM startade upp dagens Tyresö BTK

I början av 80-talet fick Hilde Bjöns, mor till mig (Ulf Bjöns), i samband med en föräldraträff i Boo KFUM, en förfrågan om hon ville hjälpa till vid bildandet av en 'sektion/farmarklubb' i Tyresö. Javisst, blev svaret till Boo KFUM:s dåvarande föreningskonsulent Kenta Martinsson (sedermera också verksam i Tyresö BTK under flera år).

Kenta höll i den allra första träningen som arrangerades i Bollmorahallen tidig vår -81. Jag, som då snart skulle fylla 14 år stod bredvid Kenta och försökte samla mod till att tillsammans med Hilde veckan därpå själv ansvara för träningen. Intresset var ganska stort med en gång och vid vårterminens slut var det totalt 30-40 spelare här i Tyresö.

Mycket av det administrativa sköttes det året av Boo KFUM. För att till fullo kunna dra nytta av Tyresö kommuns bidragsbestämmelser m.m. togs initiativ från Boo KFUM att Tyresö BTK skulle bildas.

Den 23 januari 1982 bildades så Tyresö Bordtennisklubb, TBTK.